*تحقق خودکفایی و تکمیل زنجیره تولید ملی
مصطفی ناجی با اشاره به تأسیس فولاد مبارکه به عنوان یک قطب تولید فولاد کشور، خاطرنشان کرد که راهاندازی خط قلعاندود در سال ۱۳۸۲ و بهرهبرداری رسمی آن در سال ۱۳۸۴، به منظور تکمیل زنجیره تولید “سنگ تا رنگ” و تحقق خودکفایی در تأمین ورقهای مورد نیاز صنایع مختلف صورت گرفت. این پروژه شامل خطوط پیشرفتهای نظیر نورد، شستوشوی الکترولیتی، آنیل جعبهای، و خط قلعاندود است که صنعتیسازی و بومیسازی تولیدات فولادی را رقم زده است.
*ارائه ورق با حساسیت بالا برای صنایع غذایی و شیمیایی
ورقهای قلعاندود فولاد مبارکه، نقش کلیدی در تولید بستهبندی مواد خوراکی چون روغن نباتی، لبنیات، رب و تنماهی و همچنین محصولات بستهبندی رنگ، روغن و مواد شیمیایی دارد. با دستیابی به ضخامت کمینه ۱۷۰ میکرون و گسترش سبد محصولات با گریدهای مختلف، این واحد موفق به ارتقای استاندارد سلامت و کیفیت شده است.
*عبور از ظرفیت نامی و ثبت رکورد ۱۱۳ هزار تن
ناجی اعلام کرد که ظرفیت نامی خط قلعاندود ۱۰۳ هزار تن در سال است اما با تلاش گروه، رکورد ۱۱۳ هزار تن تحقق یافته و هدفگذاری سال جاری رسیدن به تولید ۱۱۰ هزار تن است. این موفقیت نتیجه تجربهاندوزی، مهارت پرسنل و بهروزرسانی مستمر خطوط تولید در مقابل محدودیتها بوده است.
*حرکت به سوی بهروزرسانی و افزایش بهرهوری
در راستای بهبود فنی و تامین تولید پایدار، پروژههای متعددی در حال اجراست؛ از جمله تعویض موتورهای خطوط از جریان مستقیم به متناوب که در مرحله اخذ قرارداد قرار دارد. همچنین نصب سیستم اندازهگیری آنلاین پوشش قلع پس از سالها برنامهریزی عملی شد و بزودی به بهرهبرداری میرسد. در زمینه اتوماسیون خطوط برش، با قراردادهای جدید با شرکتهای ایرانی، وابستگی به تامینکننده خارجی کاهش یافته است.
*پیشگامی در تولید گریدهای T5 و DR8 با استحکام بالا
بیش از ۴۰ درصد تولیدات فعلی مربوط به گریدهای T5 و DR8 است؛ محصولات با مقاومت مکانیکی ویژه که پاسخگوی نیازهای خاص صنایع داخلی به ویژه کاربردهای با کشش عمیق هستند. ارتقای گریدها و کاهش ضخامت، تنوع و کیفیت محصولات را به سطح استانداردهای بینالمللی رسانده است.
*تثبیت جایگاه در بازار با ارتقای کیفیت
ناجی اذعان کرد با وجود ارتقای استانداردها و افزایش حساسیت مشتریان، فولاد مبارکه به سطح رضایت قابلقبول رسیده است و رقابتی جدی با برندهای وارداتی دارد. کنترل دقیق ویژگیهایی چون صافی، ابعاد، دوام و پوشش، محور اصلی تلاش برای حفظ اعتماد بازار است.
*تمرکز فولاد مبارکه بر کاهش واردات به جای توسعه صادرات
سیاست راهبردی کنونی فولاد مبارکه، تأمین نیاز بازار داخل است. این شرکت علیرغم ظرفیت صادرات و جذابیتهای آن، برای حفظ تعادل بازار داخلی و حمایت از تولید ملی تمرکز خود را بر تأمین نیاز کشور و کاهش واردات قرار داده است.
***
فولاد مبارکه با محوریت خودکفایی در تولید ورق قلعاندود، موفق به جهش چشمگیر در ظرفیت و کیفیت تولید شده و با اجرای پروژههای فناورانه در خطوط تولید و گسترش گریدهای جدید، نیاز صنایع کلیدی کشور را تأمین و رقابت با نمونههای خارجی را جدیتر دنبال میکند. این راهبرد ضمن حفظ اشتغال و جلوگیری از خروج ارز، ظرفیت بالایی برای توسعه و تثبیت صنعت فولاد و صنایع وابسته ایجاد کرده است. تمرکز بر بازار داخلی، نقش مؤثری در تقویت ساختار اقتصادی کشور و پایداری زنجیره تأمین ملی خواهد داشت.